IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

Reply to this topicStart new topic
Relatie Sauniere / familie Denarnaud
Jean
post Dec 29 2017, 07:34 PM
Post #1

Deskundige

Group: Posters
From: --
Member No.: 18

In de shout ontstaat een discussie over de relatie Sauniere en de familie Denarnaud. Om inzicht te krijgen in het leven van Sauniere (en die van de familie D.) lijkt mij dit een aardig onderwerp.
In de shout was dit een opmerking van mij: 'Voor zover ik weet werkte Guillaume als hoedenmaker in Esperaza. Toch gek (mad hatter biggrin.gif) om je baan op te zeggen en naar een toen nog onbeduidend en afgelegen dorp te verhuizen...'.
Ook benieuwd waarom Marie naast Sauniere ligt begraven, maar liggen haar ouders begraven?
Wat kreeg Corbu van Marie? En is het waar dat Plantard deze documenten overhandigt heeft gekregen?
Go to the top of the page

+Quote Post
Eskil
post Dec 29 2017, 11:31 PM
Post #2

Deskundige

Group: Administrators
From: Limburg
Member No.: 11

Het huis van de Denarnaudjes stond op de hoek , naast en op de plek van het boekwinkeltje, één van de muren staat er nog en is goed te zien in de tuin.

(IMG:http://www.sacerdotibus.nl/forum/uploads/1478424228/gallery_11_2_106988.jpg)

Het vierkante blok rechts naast het konijnenhok.

En volgens mij ligt de familie tombe van de Denarnauds in Sougraigne.

+Quote Post
Tante Betje
post Dec 30 2017, 03:37 PM
Post #3

Deskundige

Member No.: 45

Mijn danig geslonken belangstelling voor RLC kreeg een onverwachte boost tijdens het lezen van het recent verschenen dagboek van Saunière.
Het was gelijk raak bij de allereerste zin:

DEMOLITION ET RECONSTRUCTION DE LA MAISON DE MARIE D.

Uit deze allereerste zin, en uit het vervolg, valt op te maken dat Villa Bethania reeds voor de constructie al op naam stond van Marie Denarnaud.
Sterker nog: ook een huis dat voor de bouw moest worden afgebroken stond volgens het dagboek reeds op haar naam.
Behoorde dit huis misschien tot haar familie bezit?
Nog sterker: een paar dagen later lezen we in het dagboek dat er twee huizen worden afgebroken.
Zou dat andere het huisje kunnen zijn waar nu de kiosk staat?

In ieder geval blijkt uit het vervolg dat de familie Denarnaud door de bouwwerkzaamheden dakloos was geworden en daarom haar intrek nam in de pastorie van Saunière.

Dat klinkt logisch, maar roept tegelijkertijd een heleboel vragen op.
Wat was bijvoorbeeld de onderliggende deal die hiervoor werd gesloten tussen Saunière en de familie van Marie?

+Quote Post
mvlk
post Jan 3 2018, 11:08 PM
Post #4

Deskundige

From: Vlaanderen
Member No.: 28

Zou je dat niet vrij eenvoudig moeten kunnen opzoeken obv kadastergegevens? Zou hoe dan ook wel eens de kadastergegevens van RLC uit die tijd willen zien - zijn die ergens vrij toegankelijk?
(Ik kwam bij een snelle google trouwens deze link tegen naar de Belgische kadaster gegevens - historische data: http://arch.arch.be/index.php?l=fr&m=a...ues-du-cadastre

+Quote Post
mvlk
post Jan 4 2018, 09:05 PM
Post #5

Deskundige

Even gekeken op audealaculture.fr, en er is toch vrij veel nog voor rlc en rlb. Iemand ooit daar gaan neuzen? Ik denk dan bv aan hypotheken, lasten en taxaties, postgegevens, telefoonboeken, gemeentelijke boekhouding, ... niet al die dingen werden in RLC bewaard, een aantal domeinen is sowieso op niveau 'bureau' georganiseerd (Limoux, Axat, Quillan) dus daar kan wel wat te rapen zijn. Maar het zou een man/vrouw ter plaatse vergen :-)

Ik zie trouwens dat er ook dingen zijn over feesten, belangrijke gebeurtenissen, waterhuishouding, vaccinaties, ongezond verklaarde gebouwen, arbeidslonen, arbeidsongevallen, beslissingen van de wegbeheerder, ... Zou echt nog wat pareltjes kunnen bevatten.

+Quote Post
mvlk
post Jan 4 2018, 09:15 PM
Post #6

Deskundige

Lors de la visite pastorale de Monseigneur Billard en 1889, il est mentionné dans le compte rendu de visite :

mariedenarnaud-en-1935-2.jpg" Alexandrine Denarnaud et sa fille Marie sont occupées à la décoration des autels et de la sacristie de l'église, la première à 45 ans, la seconde 20 ans . Leur conduite à l'une et à l'autre est édifiante. "

A cette date, la famille Dénarnaud n'habite pas au presbytère, puisque dans ce même rapport de visite il est écrit :
" Quelles sont les personnes qui habitent au presbytère avec M. le Curé ? une tante, Rose Saunière, veuve Sylvestre".
" Quel est leur âge et leur conduite ? 75 ans, conduite exemplaire, fait la communion deux fois par semaine. "
Ce n'est qu'en 1891 que l'abbé Saunière, accueillera au presbytère la famille Denarnaud pour le servir. Probablement après le décès de sa tante Rose Saunière.
Alexandrine Denarnaud est sa servante, mais très vite ces fonctions seront assurées par Marie sa fille, qui restera au service du curé jusqu'à sa mort et deviendra, propriétaire du domaine, et sa légataire universelle.
Si les rapports entre l'abbé Saunière et Marie Denarnaud ont donné lieu à diverses interprétations, nous nous refusons faute de preuves, à aborder le problème délicat des relations entre le prêtre et sa jeune servante.
Les témoignages en notre possession nous permettent de dire que Saunière fut un prêtre aimé et respecté par les habitants de ce petit village. La complicité qui au fil des ans a pu s'instaurer entre Marie et Bérenger est le fruit à la fois de la considération et respect d'une parfaite chrétienne et en retour l'estime d'un prêtre à l'égard d'une servante dévouée et de grande valeur morale.
Tous ceux, qui ont côtoyé l'abbé et Marie ont toujours été unanimes à reconnaître les qualités morales et le sérieux de cette jeune et dévouée servante. Dévotion et sérieux qui furent peut-être l'objet de convoitise et de jalousie de la part de certaines personnes qui n'ont pas hésiter à déclencher le scandale.
Par testament en date du 26 juillet 1946, Marie qui vit seule au presbytère fit de la famille Corbu ses légataires universels.
Quelques mois après, la famille Corbu s'installait auprès d'elle à Rennes-le-château et l'accompagnera jusqu'à sa mort en 1953.

bron: http://rennes-le-chateau-en-quete-de-verit...il/page-21.html

+Quote Post
Seshat
post Jan 6 2018, 12:55 AM
Post #7

RlC onderzoeker

Group: Root Admin
From: Omgeving Utrecht
Member No.: 1

"Demolition of the old house of the Denarnaud family

When they left Esperaza, the Denarnaud family moved to Rennes-le-Château, in a house on the corner of the main street and the street leading to the current car park.
In this house were born and died the year of their birth Antoine, Dieudonné and Jean.
In 1891, the whole family, will move to the presbytery.

In 1990, Mr. Henri Buthion, owner of the estate, had the old house demolished."

Bron: zelfde pagina die MVLK hierboven citeert.

(IMG:http://rennes-le-chateau-en-quete-de-verite.e-monsite.com/medias/images/maison-de-marie.jpg)

+Quote Post
mvlk
post Jan 9 2018, 12:33 AM
Post #8

Deskundige

Iemand ooit de archieven geprobeerd aldaar? Ik heb ooit in carcassonne geprobeerd, maar daar waren ze ronduit weigerend. Tenzij ik een zeer exact docnr had, gebeurde er niets. En toen ik vroeg waar ik docnrs kon opzoeken, zeiden ze: ze zijn niet gecatalogeerd. Deuh.

+Quote Post
Rolling.Bill
post Jan 9 2018, 01:59 AM
Post #9

Deskundige

From: Oosterhout NB, Nederland
Member No.: 7,802

Hi, De bevolking van de streek heeft ronduit "de zakken vol" van alle figuren die "op zoek zijn naar de schat en de boel ruineren". Recentelijk is er 's-nachts nog een groot gat gegraven naast de ingang van de kerk in RLC. Daarom doen alle officiële instanties zo verschrikkelijk moeilijk als je op zoek bent naar informatie.

Een deel van de archieven van Carcassonne zou inmiddels gedigitaliseerd zijn, net zoals bij Gallica BNF. Misschien dat een digitale zoektocht je wat vooruit helpt.

Groeten, Willem

+Quote Post
mfkzt
post Jan 9 2018, 10:59 AM
Post #10

Deskundige

Member No.: 34

Het boek van Patrcik Mensior geeft zoals Tante Betje reeds aangaf enkele mooie inzichten in het leven van Saunière.
Het heeft ook in mij het vuur alweer wat aangewakkerd.

Enkele bevindingen van mijn kant (ik heb nog maar slechts +/-30% gelezen)

-Saunière werkt regelmatig actief mee aan de bouw van zijn domein en de villa Bethania.
VB op 27/6/1901: Du déjeuner à 4h du soir 4 ouvriers et moi. Fouilles pour mon compte et en même temps pour Bot. Je mène la brouette a 6h et demi.

- Er werd in die periode ook actief op het Kerkhof gewerkt om alles te reorganiseren en vernieuwen.

- op 12 juli 1901 staat er in zijn agenda "La photographie du groupe de tous les confrères présents" Een confrères is een collega, ambtgenoot.
Het zou hier kunnen gaan om die bewuste foto met de 5 pastoors: http://www.renneslechateaumysterie.be/vijf_pastoors.php

Indien dit het geval zou zijn en de foto op 12/7/1901 zou zijn genomen dan kan Gélis er niet op staan want die werd al vermoord in 1897.
Indien de foto in 1901 genomen zou zijn geweest dan was B. Saunière 49 jaar op de foto. Zijn broer Alfred zou dan 46 jaar zijn geweest.
Boudet zou dan 64 jaar zijn geweest. Vraag is Boudet wel op de foto staat want ik kon tot nu toe in het Saunière dagboek geen enkele verwijzing naar Boudet vinden.
Er komen heel wat namen voor van collega-priesters maar over Boudet wordt niet gerept.
Aangezien het 2 dorpen zijn die heel dicht bij elkaar liggen en Saunière het wel heeft over andere priesters uit de onmiddellijke omgeving is dit toch wel zeer bizar.
Waarom geen Boudet?

- Verder vermeld Saunière heel regelmatig dat er zeer weinig volk in de mis aanwezig was. Ik dacht dat het verschijnsel van leeglopende kerken slechts een verschijnsel was van de laatste 15 jaar.

- Geen speciale vermeldingen op 17 januari in 1902 en 1903.
enkel in 1904 schrijft hij "terrible nuit" maar dat kan ook gewoon zijn dat hij zeer slecht geslapen heeft.
in 1905 schrijft hij enkel vent froid, pas d'ouvriers.
op 5 jaar tijd is er dus niets noemenswaardig te melden op 17 januari.

- Sauniere heeft zeer veel contact met zijn moeder. Zij bezoekt hem vaak en omgekeerd. Ze maken samen met Marie wandelingen in de omgeving en begeven zich
ook regelmatig naar de molen van RLC. Sauniere had hier ook een stuk grond dat op naam van Marie stond. De molen zou in 1944 afgebrand zijn.

+Quote Post
mvlk
post Jan 12 2018, 01:53 AM
Post #11

Deskundige

en waar stond die dan? watermolen ten z van rlc? of toch windmolen? seshat, ooit artikel gevonden over zo'n brand?

+Quote Post
mfkzt
post Jan 15 2018, 03:42 PM
Post #12

Deskundige

Member No.: 34

MVLK, ik wist dat je al langer op zoek was naar een molen dus ik dacht wel dat je het interessant zou vinden.

Naast de molen lag een perseel dat aangekocht werd door Marie (Perceelnummer 613 van onderverdeling A1) als je kadasterplan kan vinden dan is de molen precies te lokaliseren.
Preciese locatie kan ik verder niet juist bepalen via info uit het boek

Hier ook wel enkele foto's.
Attached File(s)
Attached File  Moulin_RLC.jpg ( 1.4MB ) Number of downloads: 12

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 19th January 2018 - 03:38 PM