IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

Reply to this topicStart new topic
Le journal de l'abbé Saunière 1901 à 1905
Beauseant
post Dec 1 2017, 10:00 AM
Post #1

Deskundige

Group: Posters
From: Viva Belgica
Member No.: 14

Sinds vorige week is het nieuwe boek Le journal de l'abbé Saunière 1901 à 1905 van Patrick Mensior verschenen. Het lijkt me evident om hier een topic aan te wijden.

(IMG:http://www.sacerdotibus.nl/forum/uploads/1478424228/gallery_14_7_50862.jpg)

Mensen die Mensior niet kennen: hij is een zeer serieus onderzoeker en verricht veel onderzoek in de Franse archieven waarvan hij dan de resultaten op zijn site zet: http://www.rennes-le-chateau-doc.fr/

Persoonlijk heb ik het boek sinds woensdag in mijn bezit. Ik heb het natuurlijk ook nog niet gelezen, dat kan ook niet want het is geen boek waarin een bepaald verhaal verkondigd wordt. Maar ik heb het wel al even doorbladerd.
De eerste 146 bladzijden zijn een integrale weergave van het dagboek van Saunière: aan de linkerkant de kopie van het dagboek in het handschrift van Saunière, aan de andere kant de getypte transcriptie van Mensior zodat het makkelijker te lezen valt.
Je krijgt echt een unieke inzage in Saunières leven: beschrijving van het weer, de voortgang van de bouwwerken, dagelijkse beslommeringen, de hardheid van het plattelandsbestaan, ruzies, etc. Eigenlijk Big Brother in het leven van onze pastoor anno 1901-1905. Een uniek document dus.

De volgende 100 bladzijden zijn nota's van Mensior over de belangrijkste plaatsen en personages die in het boek voorkomen, waar de meesten hier reeds mee vertrouwd zijn.
De laatste 5-10 bladzijden doet Mensior zijn schattenhypothese uit de doeken en die is in feite een hervertelling van de hypothese van L'Héritage de l'Abbé Saunière van Corbu en Captier.
Om even heel kort te zijn: Saunière had de toegang gevonden tot een ondergrondse ruimte in de buurt van Rennes-le-Château waar Bigou en de clerus van Alet voor het begin van de Franse revolutie (eind 18de eeuw) kerkelijke schatten etc. hadden verborgen. Volgens Mensior zou Saunière hier tot begin maart 1905 toegang gehad hebben. Rond 4-5 maart 1905 zou de toegang door een zware sneeuwstorm echter zijn ingevallen, deze storm wordt ook beschreven in het dagboek.

Tot zover even mijn eerste indrukken.
Go to the top of the page

+Quote Post
Jean
post Dec 1 2017, 09:53 PM
Post #2

Deskundige

From: --
Member No.: 18

Dan blijft de vraag hoe hij die "kerkelijke schatten etc..." 'te gelde heeft gemaakt'. Ik ga het lezen.

+Quote Post
Raven
post Dec 6 2017, 10:10 AM
Post #3

Deelnemer
**

Member No.: 7,751

Heb m ook in huis sinds vorige week. Beste RLC boek wat ik in jaren heb gezien. Mensior is enorm secuur in zijn onderzoek en is een facts-only man. Geloofwaardig en ontdaan van enige sensatie. Zeer boeiend leesvoer.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 12th December 2017 - 10:01 PM