IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

Reply to this topicStart new topic
altaar met opzetstuk, MM
mmer
post Jan 16 2017, 07:48 PM
Post #1

Nieuwkomer
*

Group: Posters
Member No.: 7,877

Maria M

Hoe vertel je een verhaal dat de katholieke kerk niet verteld wil hebben?
Je neemt een redelijk geaccepteerd verhaal en laat er een glas-in-lood versie van maken.
Je zet het centraal in je kerk, maar zo dat niemand er commentaar op kan hebben.
Nu zet je het opzetstuk van het altaar zó dat iemand die goed kijkt begrijpt dat je geen algemeen verhaal vertelt,
maar een heel specifiek verhaal.
(zie foto)
Attached File(s)
Attached File  altaar.jpg ( 123.01K ) Number of downloads: 39

Go to the top of the page

+Quote Post
Seshat
post Jan 17 2017, 10:30 AM
Post #2

RlC onderzoeker

Group: Root Admin
From: Omgeving Utrecht
Member No.: 1

(IMG:http://www.sacerdotibus.nl/forum/uploads/1478424228/gallery_1_1_29328.jpg)

Zelfs zonder het kader is het een bijzondere afbeelding.

Maar jij laat zien dat er 2 MM's zijn en 2 vazen...
Het leest als een stripverhaal:
In het bovenste deel wordt de vaas afgewezen door - ik denk - Petrus. MM heeft een positie op de achtergrond.
In het onderste deel knielt MM meer voor de vaas dan dat ze bezig is met de voeten van Jezus. Ze wijst er zelfs naar.

+Quote Post
mvlk
post Jan 20 2017, 12:20 AM
Post #3

Deskundige

From: Vlaanderen
Member No.: 28

Er zijn wel meer mensen die vermoeden dat de twee aanwezige maria's eigenlijk dezelfde waren. Wat de dialoog met Jezus in die passage wel onlogisch maakt. Ik ga er daarom van uit dat er twee maria's waren, maar beide met een relatie tot Jezus die niet meer kon na Nicea.

+Quote Post
mmer
post Jan 23 2017, 05:27 PM
Post #4

Nieuwkomer
*

QUOTE (Seshat @ Jan 17 2017, 10:30 AM) *
(IMG:http://www.sacerdotibus.nl/forum/uploads/1478424228/gallery_1_1_29328.jpg)

Zelfs zonder het kader is het een bijzondere afbeelding.

Maar jij laat zien dat er 2 MM's zijn en 2 vazen...
Het leest als een stripverhaal:
In het bovenste deel wordt de vaas afgewezen door - ik denk - Petrus. MM heeft een positie op de achtergrond.
In het onderste deel knielt MM meer voor de vaas dan dat ze bezig is met de voeten van Jezus. Ze wijst er zelfs naar.

+Quote Post
mmer
post Jan 23 2017, 05:28 PM
Post #5

Nieuwkomer
*

Het verhaal van Petrus en de afwijzing zie ik ook..en de hand van Jezus wijst naar beneden. Maar verder: ik zie het zo: de zalfpot (geen beker) en de vlechten zijn het steeds terugkerende symbool van Maria Magdalena..de vlechten (lang overvloedig haar) staan in de schilderkunst vaak voor 'wijsheid'. De opdrachtgever wil met de focus van het altaaropzetstuk duidelijk haar rol/functie benadrukken. .De figuur op de achtergrond zou Johannes de Doper kunnen zijn, een andere weg..het lijkt me niet dezelfde persoon. Het lijkt me ook geen vrouw. Ik vraag me af of de beker belangrijk is, daar in het midden. Meer voor de formele kant..laatste avondmaal. Dit vanwege het altaaropzetstuk..dat is met reden zo geplaatst dat het accent van de afbeelding verschuift van midden naar onderen.

+Quote Post
mvlk
post Jan 24 2017, 12:35 AM
Post #6

Deskundige

Praktisch is het alleszins niet, met je haar zalf of olie op iemands voet smeren (IMG:style_emoticons/default/laugh.gif)

+Quote Post
Tante Betje
post Jan 24 2017, 09:05 PM
Post #7

Deskundige

Member No.: 45

QUOTE (mvlk @ Jan 23 2017, 11:35 PM) *
Praktisch is het alleszins niet, met je haar zalf of olie op iemands voet smeren (IMG:style_emoticons/default/laugh.gif)

Het was dan ook geen zalf. Het waren tranen. (IMG:style_emoticons/default/cray_mini2.gif)

+Quote Post
mvlk
post Jan 24 2017, 09:30 PM
Post #8

Deskundige

Dat ooit geprobeerd? (IMG:style_emoticons/default/laugh.gif)
dus geen albasten kruik waarvan de inhoud uit nardusolie bestond? Ik ben niet zo'n kenner als ik zou willen van het NT. Wel van kerkgeschiedenis :-)

http://www.holyhome.nl/bps-31.html citeert, en heeft het én over tranen, én over olie over hoofd en voeten. Al lijkt het me nog steeds dat ze een voet fetisjist was.

+Quote Post
Gerard de Laey
post Jan 30 2017, 10:08 PM
Post #9

Deskundige

From: Brabant
Member No.: 17

QUOTE (Tante Betje @ Jan 24 2017, 08:05 PM) *
Het was dan ook geen zalf. Het waren tranen. (IMG:style_emoticons/default/cray_mini2.gif)

Allebei juist:

"Zes dagen voor Pasen kwam Jezus te Bethanië, waar Lazarus woonde, die Hij uit de doden had opgewekt. (...) Maria nu nam een pond nardusbalsem, echte en heel kostbare, zalfde daarmee Jezus' voeten en droogde ze met haar haren af. Het huis hing vol balsemgeur" (Johannes 12,01-03).

"Ze ging achter Jezus staan, aan het voeteneind van het aanligbed; ze huilde en haar tranen maakten zijn voeten nat. Ze droogde ze met haar hoofdhaar, kuste ze en wreef ze in met de olie." (Lukas 7,38)

+Quote Post
mmer
post Feb 4 2017, 01:56 PM
Post #10

Nieuwkomer
*

het was zeker nardusolie, om te zalven, om duidelijk te maken dat ze hem als 'koning' zag. Als iemand die ver ontwikkeld was. En hieruit blijkt ook hoe rijk zij was! Een belangrijk aspect wat in de 16e eeuw steeds benadrukt werd, met duidelijke reden. De was geen arme hoer..Ook geen rijke hoer..Ze zeven 'demonen'die uit haar gehaald werden, was gewoon het esoterische ritueel van reinigen van de 7 chackra's. Ze werd daardoor iemand van 'de innerlijke weg'..en naar het schijnt had ze al een opleiding in Egypte ter voorbereiding daarop gehad..Er zijn veel bronnen die dat bevestigen. Het belang hiervan is dat Jezus en Maria een energetische verbinding aangingen en dat daarom het 'Isis en Osiris' verhaal weer 'rond'is in de Christelijke traditie. Want het zijn oerverhalen..die in elke cultuur weer in andere vormen opduiken.

+Quote Post
fiffer
post May 8 2017, 10:09 PM
Post #11

Nieuwkomer
*

Group: Leden
Member No.: 7,883

razend interessant forum maar ben helaas een totale leek op gebied van de bijbelverzen jammer genoeg.
wat me wel opvalt is dat in de eerste foto het opzetstuk exact zo gemaakt is dat het halve gezicht van de apostel links er perfect inpast

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 24th November 2017 - 10:33 PM