IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

2 Pages V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
Waar kwam het geld vandaan ????, Suggesties gevraagd over de herkomst van het geld
Eskil
post Oct 22 2017, 09:02 PM
Post #21

Deskundige

Group: Administrators
From: Limburg
Member No.: 11

Saunière zelf heeft er alles aan gedaan om de crypte te verbergen en dood te zwijgen.
Captiér had/heeft een bron die een beschrijving heeft van de inhoud van de crypte afkomstig van Saunière zelf. Het verhaal dat de vluchtende adel de spullen die ze niet op een paard konden vervoeren (want breekbaar ed. Eskil) achterlieten in de R.L.C. klopt grotendeels.

Aanvankelijk verschafte Saunière zicht toegang tot de crypte via de oude tunnel tussen crypte en kasteel. Zijn oude bibliotheek (reposoir) bouwde hij er bovenop.
De ruimte er onder, later cisterne, bevatte de toegang. Dit was de cisterne waartoe de brandweer zich op 14 juli .... toegang verschafte omdat er een huis in de fik stond.
Saunière was niet alleen boos maar ook geschrokken omdat de toegang mogelijk was ontdekt.

In tweede instantie was de toegang in het 1/4 ronde aanbouwtje tussen sacristie en kerk. Zoals Sauséz laat zien in In the tomb of the lords.
Saunière heeft de inhoud verkocht.

B. saunière klaagt tegen de Beausejour dat deze hem bestraft voor de fouten van zijn broer A. Saunière.
Alfred is eigenlijk onder belicht, en heeft een veel interessanter en publieker leven dan Bérenger. Alfred lijkt de financier.

De familie Saunière in Nevian, het jongere broertje Martial was hier onder gebracht , en neef Paul was ook Pastoor en een aantal sponsors van de Cercle catholique en legitimisten leefden hier. o.a.

Deodat Roché , is de antagonist in dit verhaal. Vroeg er bij betrokken invloed rijk, vriend van Saunières vijand Prosper Estieu. Heeft altijd zijn invloed kunnen uitoefenen op het verhaal, in zijn officiele functies als rechter notaris en burgemeester. Heeft alle onderzoekers beïnvloedt .

Bronnen : Wikipedia , Gallica (bnf)
Go to the top of the page

+Quote Post
Rolling.Bill
post Oct 22 2017, 10:56 PM
Post #22

Deskundige

Group: Posters
From: Oosterhout NB, Nederland
Member No.: 7,802

Hey, Superbedankt voor je toelichtingen.

Ik had inmiddels Deodat Roché al opgezocht, maar verder dan de franse wikipedia ben ik niet gekomen.
Zelfs Gallica, waar ik ook regelmatig in grasduin, leverde eigenlijk niets op.

De toegang tot de crypte van "la pièce secret" (het halfronde aanbouwtje) is nog steeds een beetje zichtbaar. Van buiten af kun je er foto's van maken via een gebroken raampje. Er zit een gat dat onder de fundering gaat.

Broer Alfred heb ik altijd ingeschat als een (nog grotere) deugniet (dan zijn broer). Hij had als Jezuit ook nog de contacten met de adellijke stand. Verbaast me inderdaad niet als hij de financiën regelde.

Maar...........waar vinden we nu nog bewijzen of documentatie over dit alles. Gallica is uitgebreid, maar slechts een klein deel van de BNF is momentaal ingescand.
Ook de zoektermen waaronder is gecatalogiseerd zijn niet altijd even duidelijk.

Hoe pak jij zoiets aan ????????????????

Groeten, Willem

+Quote Post
Eskil
post Oct 24 2017, 08:39 AM
Post #23

Deskundige

Group: Administrators
From: Limburg
Member No.: 11

QUOTE(Rolling.Bill @ Oct 22 2017, 10:56 PM) *
Hey, Superbedankt voor je toelichtingen.

Ik had inmiddels Deodat Roché al opgezocht, maar verder dan de franse wikipedia ben ik niet gekomen.
Zelfs Gallica, waar ik ook regelmatig in grasduin, leverde eigenlijk niets op.

De toegang tot de crypte van "la pièce secret" (het halfronde aanbouwtje) is nog steeds een beetje zichtbaar. Van buiten af kun je er foto's van maken via een gebroken raampje. Er zit een gat dat onder de fundering gaat.

Broer Alfred heb ik altijd ingeschat als een (nog grotere) deugniet (dan zijn broer). Hij had als Jezuit ook nog de contacten met de adellijke stand. Verbaast me inderdaad niet als hij de financiën regelde.

Maar...........waar vinden we nu nog bewijzen of documentatie over dit alles. Gallica is uitgebreid, maar slechts een klein deel van de BNF is momentaal ingescand.
Ook de zoektermen waaronder is gecatalogiseerd zijn niet altijd even duidelijk.

Hoe pak jij zoiets aan ????????????????

Groeten, Willem

Met een sleepnet (IMG:style_emoticons/default/biggrin_mini2.gif)

-Wikipedia in zo veel mogelijk talen, de links in het artikel volgen en de noten/literatuur verwijzingen onderin.
-In Gallica de tijdsperiode specificeren, en rekening houden met verkeerde spelling nu en in het verleden
-Op trefwoorden zoeken in Gallica, en in de gevonden boeken de inhoud, noten en literatuur verwijzingen nazoeken.
-Gallica geeft ook aan dat er geschriften zijn in andere bibliotheken, daar dus ook zoeken.
om te beginnen.

+Quote Post
stickx
post Oct 24 2017, 03:57 PM
Post #24

Deskundige

From: Leuven
Member No.: 30

Is er dan toch nog een enigma?

+Quote Post
Rolling.Bill
post Oct 24 2017, 06:39 PM
Post #25

Deskundige

From: Oosterhout NB, Nederland
Member No.: 7,802

Thanks

+Quote Post
mvlk
post Nov 2 2017, 07:44 PM
Post #26

Deskundige

From: Vlaanderen
Member No.: 28

Is er een geschreven document ergens over waar de geldschenking voor moest dienen? Ik ben geïnteresseerd in de exacte bewoordingen van de opdracht tot herstel van de kerk.

Eskil, zoals je weet deel ik je mening niet: LVLC is nog steeds een mysterie - al is dat dubbel. Op zich is het een copy paste van waar de cercle celtique, later les antiquaires, mee bezig was. Alleen, in Boudets tijd was die theorie al grotendeels onderuit gehaald. Dus het blijft een raadsel. Net zoals die intro van het boek wel erg netjes 'dubbelleesbaar' is.

Vandaar mijn interesse in wat exact Saunière moest herstellen... kerk, Kerk, Eerste Kerk, tempelierskerk, ... Vast een volgend dood spoor, maar ik zou het graag checken op een brontekst.

+Quote Post

2 Pages V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic
2 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
1 Members: Eskil

RSS Lo-Fi Version Time is now: 22nd November 2017 - 11:46 PM