IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

Reply to this topicStart new topic
Walewein en het Schaakbord, en vergelijkingen met 'ons' verhaal
TB
post Oct 27 2010, 05:47 PM
Post #1

Deskundige

Group: Posters
Member No.: 25

Ik open dit topic om jullie iets te vertellen over de Ridder Walewein, en zijn verhaal van het vliegende schaakbord. Ook wil ik graag jullie mening horen over de gelijkenissen met de Aude.

Het verhaal begint in Cardioel(1), waar koning Arthur hof houdt met zijn ridders van de ronde tafel. Plotseling komt er een schaakbord(2) binnenzweven. Het lijkt nergens vandaan te komen, en het is ook vrijwel meteen weer verdwenen. Walewein gaat in opdracht van Arthur achter het schaakbord aan, vertrekkende op het paard Gringolet. Hij komt spoedig bij een berg die tot de hemel lijkt te reiken(3). Dan ziet hij ineens het schaakbord in de ingewanden van de berg verdwijnen, Walewein rijdt er natuurlijk achteraan, maar in de berg stoot hij op een nest met vier jonge serpenten. Walewein doodt de vier jongen, en vindt een spleet in de rotswand, maar daar botst hij op het oude serpent(4).

Hij greep zijn speer met beide handen en ging voor de spleet staan en richtte de punt op de spleet. En het serpent kwam eraan en het dacht nog, dat niemand het zou kunnen tegenhouden, en Walewein trof het dier met zijn speer, en wel zo raak, dat hij er midden doorheen stak en het serpent voorover viel in de spleet en begon te spartelen. Walewein wilde zijn speer terugtrekken, maar ze brak in twee stukken. Het stuk van de speer dat nog in het serpent zat, deed het dier zo'n pijn dat het vuur uit zijn keel schoot. Toen vreesde Walewein voor zijn leven, zo hevig brandde dat vuur.

Het serpent sleept Walewein mee, maar dan komen ze bij een spleet waar het serpent normaal door kan. Maar waar de speer hem het ingaan belette. Na een paar steken van zijn zwaard, kon Walewein het serpent in zijn buik steken en doden.

Nog verkeerde Walewein in grote beknelling, hij lag onder de voeten van het serpent. Uit de wonde stroomde er bloed over hem,heter dan vuur. Walewein sprak: ,,dit is geen dier, dit is de duivel uit de hel die naar mij toe komt om mij te kwellen, hij heeft mij deze beknelling aangedaan. Nu kan ik mij er niet van bevrijden, ook al is het berooft van zijn leven. En al was ik sterker dan 5 man samen, dan zou ik mij nog niet weten te verweren, ik zal nog gekookt en gebraden worden in het bloed dat uit deze wonden stroomt, het lijkt wel heter dan vuur".

Dan neemt heer Walewein zijn dolk, en snijdt hij de staart van het serpent los. Eens bevrijdt, komt hij via de rotsspleet op de flanken van de berg uit. Om het land heen ligt een brede, diepe rivier(5). Ze zwemmen over en belanden in een prachtig weiland. Een weg leidt naar een burcht die wel van goud gemaakt lijkt: het kasteel van koning Wonder(6). De koning en zijn zoon zijn bijzonder vriendelijk, en als Walewein aankomt zijn ze aan het schaken, op het zwevende schaakbord. Hij wordt hartelijk ontvangen.

Toen legden ze hem terstond op een bed dat rijkelijk en duur was, in alle opzichten volmaakt, van goud waren de zuilen, de sponden van ivoor, mooi uitgesneden en gebeeldhouwd. daar was aan wonderen wat te bekijken: wie wilde, kon er alle wonderen gadeslaan die van begin tot einde op de wereld zouden gebeuren, het lag daar allemaal klaar om ontdekt te worden. vier engelen(7) in goud stonden daar, nieland had ze mooier kunnen maken, die zuivere, mooie engelen. Walewein kwam erachter dat de zang die ze ten beste gaven, werd versterkt door een onderaardse gang(8) die koning Wonder helemaal onder de burcht had laten graven, en elk van de engelen houdt in zijn hand: een saffier en een robijn, en in de andere een karbonkel: die maakt overal waar donker was, licht. Daarmee wordt alles wat donker was, verlicht. Zo hel en fel, dat het om middernacht even helder is als op het middaguur. Overal in de hele stenen burcht. Luister nu goed welke kracht dat bed had: als iemand erop had gelegen, al was hij mishandeld of geslagen, of al droeg hij de één of andere wonde, als zo iemand een poos op het bed lag zolang tot hij door slaap werd overmand, zal hij bij het opstaan, weer helemaal gezond en in orde zijn, zoals hij nog nooit tevoren was geweest(9).

En zo gaat het verhaal nog even verder, over Ravestein ed.

(1): Cardioel=El Cardio=De Cardou?
(2): Hét schaakbord?
(3): Bugarach?
(4): denk aan de Serpent Rouge
(5): Blanque
(6): De Blachefort(schitteren als goud, dat doet de Blanchefort nu eenmaal)
(7): de engelen afgebeeld in de kerk van RLC?*
(8): de crypte?*
(9): dit bed deed me denken aan het Atlantische altaar in RLC, waar Stickx het soms wel een over heeft.*

*: deze stellingen zijn eigenlijk tegenstrijdig met (6), dezen bevinden zich in RLC, niet in Château Blanchefort.

----

Wat denken jullie?
Go to the top of the page

+Quote Post
stickx
post Oct 27 2010, 06:46 PM
Post #2

Deskundige

From: Leuven
Member No.: 30

Indrukwekkend voor mij. Vooral van 7 tot 9. Het lijkt wel of de auteur de versieringen van het altaar gezien heeft. Wie is de auteur van dit allegorische verhaal? Wanneer werd het geschreven?
In welke taal werd het geschreven? Waar werd het teruggevonden?

+Quote Post
Lynette
post Nov 5 2010, 11:48 PM
Post #3

Nieuwkomer
*

Group: Leden
From: Utrechtse Heuvelrug
Member No.: 73

Het verhaal van Walewein dateert al uit de 13e eeuw.
Meer informatie en bronnen kun je vinden via d DBNL:
Walewein in de DBNL

Louis Couperus heeft er ook een roman over geschreven: Het zwevende schaakbord.

+Quote Post
TB
post Nov 5 2010, 11:57 PM
Post #4

Deskundige

Member No.: 25

In het Oudnederlands werd het geschreven, door wie weet ik niet.

+Quote Post
Seshat
post Nov 6 2010, 01:31 AM
Post #5

RlC onderzoeker

Group: Root Admin
From: Omgeving Utrecht
Member No.: 1

Ik had dit onderwerp eerder gemist. Interessante piste!

+Quote Post
mvlk
post Apr 8 2012, 05:24 PM
Post #6

Deskundige

From: Vlaanderen
Member No.: 28

ben elschots vervolg aan het lezen. Geweldig, volgens mij was de man stiekem een fan van onze queeste. Zo heb ik 'm nog nooit gelezen.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 23rd September 2017 - 09:17 AM