IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

Reply to this topicStart new topic
La Gode <-> La Madeleine
stickx
post Dec 19 2008, 06:58 PM
Post #1

Deskundige

Group: Posters
From: Leuven
Member No.: 30

Bij Urbain de la Rouanne in "La Voie de Dieu" las ik dat de 4 bronnetjes van La Madeleine een vefrschillende chemische samenstelling hebben. Deze bronnetjes zijn gelegen in de flank van de Blanque, dicht bij mekaar.

De natuur streft echter naar vermenging / chaos en niet naar orde, indien men de natuur zijn gang laat gaan. Er zijn dus ondergrondse waterbewegingen die ei zo na in één punt samenkomen en toch verschillende eigenschappen hebben. Kan dit puur toeval zijn? Vor twee bronnetjes kan ik dit aannemen, maar voor VIER?

Ik vermoed dan manuele ingrepen in de ondergrond om de eigenschappen van de 4 bronnetjes afgescheiden te kunnen houden. Is er een hydroloog in de zaal?
Go to the top of the page

+Quote Post
mvlk
post Dec 26 2008, 09:44 PM
Post #2

Deskundige

From: Vlaanderen
Member No.: 28

De smaak van drie is alvast anders. In principe hoeft menselijk ingrijpen niet, maar gezien de rest van het verhaal zou je dat gaan denken. Misschien terecht. Ik heb eerder al gewezen op de mogelijkheid om op grond van de watervoerende lagen hier wat meer duidelijkheid in te scheppen, maar ik vrees dat ik toen de rest van de forumleden kwijt was, en het heeft niet echt hoog gescoord op mijn prioriteitenlijst tot nog toe.

Als we er bij wijze van denkoefening van uitgaan, dat de scheiding doelbewust is, of dat er door menselijk ingrijpen impact is op de samenstelling, wat zijn hier dan de gevolgen van?
- wie zou dat doen?
- waartoe?
- wanneer? (zie ook het verhaal dat de gallerij enkel bij lage waterstand bereikbaar is, en mijn eigen fascinatie voor de fleur de lys als instrument om een syfonconstructie zonder water te zetten, zodat een doorgang mogelijk wordt zonder zwempartijen, maar dat is maar georakel van mijn kant uit)
- wat zou dan de bron van dat water zijn? Warm water komt van diep of van hoge druk, kouder water kan het affluent zijn van de blanque dat ik vruchteloos heb gezocht. Maar dat verklaart de chemische samenstelling nog niet.

+Quote Post
Big T.
post Jan 24 2009, 11:26 AM
Post #3

Deskundige

From: midden nederland
Member No.: 15

Vroeger was de bron al kennelijk aantrekkelijk om water van te drinken.

(IMG:http://www.sacerdotibus.nl/forum/uploads/1231753387/med_gallery_15_13_37504.jpg)

(IMG:http://www.sacerdotibus.nl/forum/uploads/1231753387/med_gallery_15_13_75244.jpg)

+Quote Post
TB
post Oct 29 2011, 09:25 PM
Post #4

Deskundige

Member No.: 25

Er ontspringt in Eden een rivier die de tuin bevloeit, verderop vertakt ze zich in 4 grote stromen.

-Genesis 2:10

+Quote Post
Garrago
post May 19 2017, 02:08 PM
Post #5

Kenner

From: NL
Member No.: 32

QUOTE (TB @ Oct 29 2011, 09:25 PM) *
Er ontspringt in Eden een rivier die de tuin bevloeit, verderop vertakt ze zich in 4 grote stromen.

-Genesis 2:10

Dat zou dan in omgekeerde richting zijn. Kan waterstroming zich na verloop van tijd omkeren?

+Quote Post
mvlk
post Jun 10 2017, 11:16 PM
Post #6

Deskundige

From: Vlaanderen
Member No.: 28

Ja, maar dat is alleen mogelijk met uitzonderlijke omstandigheden en alleen maar lokaal. Maar in de Ardennen bv zijn er plaatsen waar er zo'n fenomeen zich heeft voorgedaan.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 23rd September 2017 - 09:24 AM