Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stenen met jaartallen
Sacerdotibus.nl > Waar ? > Rennes-le-Château > De kerk
Seshat
Iets wat mij al langere tijd bezighoudt en waarvoor ik nog geen goede verklaring heb gevonden, zijn de stenen met jaartallen, die op diverse plaatsen in de kerkmuur zijn gemetseld.
Hieronder heb ik een paar voorbeelden.

Click to view attachmentClick to view attachment

Zouden het momenten van restauratie zijn?
Lijkt me niet.
De onderste foto (1736) is bijvoorbeeld van een gebouw dat Saunière zelf heeft geplaatst.
Dat moet zo rond 1895 geweest zijn, ofzo.
Ralph
Hier nog 2.

Big T.
even in het foto-archief gedoken en er nog een paar op weten de duikelen:

TB
Big T. waarvan is die eerste foto?
Big T.
De eerste foto / lokatie is links boven de toegangsdeur van de kerk.
Ik heb er nog een andere foto van:

TB
Ik ga ervan uit dat die steen daar door Saunière is geplaatst. Er staat hetzelfde jaartal als op de "Missionzuil".
Georges
QUOTE(Big T. @ Dec 21 2008, 09:52 AM) *
even in het foto-archief gedoken en er nog een paar op weten de duikelen:

Hier is nog geen antwoord op gekomen...dus ik dacht hier nog eens naar te verwijzen clapping_mini.gif
volgens mij was 1891 het jaartal van de restauratie van de kerk door saunière en 1646 de oprichting van de kerk in RLC...was deze reeds in die tijd gewijd aan M.M. ??
Rolling.Bill
QUOTE (Seshat @ Nov 5 2008, 08:04 PM) *
Iets wat mij al langere tijd bezighoudt en waarvoor ik nog geen goede verklaring heb gevonden, zijn de stenen met jaartallen, die op diverse plaatsen in de kerkmuur zijn gemetseld.

Lijkt me niet.
De onderste foto (1736) is bijvoorbeeld van een gebouw dat Saunière zelf heeft geplaatst.

Hoi, Seshat,

Sommige van deze stenen kunnen ook duiden op activiteiten van occulte groeperingen welke de kerken ook wel gebruikten als (bijvoorbeeld) masonieke tempel.
Over dat laatste wil ik nog een keer een topic openen.
Ik moet eerst nog wat literatuur herlezen.

Het figuurtje op de deur van de Madeleine doet me sterk denken aan de afbeelding van moeder aarde (vrouw die haar geslachtsdelen toont) zoals je die ook op enkele zeer oude kerken in de UK kunt vinden.
Ik heb ergens een foto; zal die t.z.t. toevoegen
Seshat
Klinkt interessant! Ik ben benieuwd.
Rolling.Bill
QUOTE (Seshat @ Feb 3 2013, 12:34 AM) *

Hoi, Seshat,

Bij deze enkele foto's

De Sheela na gig (de Keltische moeder aarde welke je aan kunt treffen op een aantal zeer oude kerken in de UK; vermoedelijk waar oorspronkelijke Keltische heiligdommen zijn geweest welke zijn gekerstend).

Click to view attachment

Click to view attachment

Het beeldje op de Madeleine doet me hier sterk aan denken.

Als het goed is heb ik ook nog enkele foto's van "vreemde" stenen op kerken; vraagt even speurwerk in mijn uitgebreide archief.

Groeten

Rolling.Bill

Hoi, Seshat,

Ik heb nog wat foto's van "vreemde" stenen.
Deze zijn van de kerk van Quillan.

Click to view attachment

Click to view attachment

Click to view attachment

Click to view attachment

De derde van deze rij (het vreemde diagram) is bijzonder omdat deze door Henry Boudet zou zijn aangebracht.

Ben benieuwd of onze forumleden wat meer kunnen vertellen over jouw en mijn foto's van dit soort gevelstenen

Rolling.Bill
QUOTE (Rolling.Bill @ Feb 3 2013, 09:08 PM) *
Hoi, Seshat,

Ik heb nog wat foto's van "vreemde" stenen.
Deze zijn van de kerk van Quillan.

Click to view attachment

Click to view attachment

Click to view attachment

Click to view attachment

De derde van deze rij (het vreemde diagram) is bijzonder omdat deze door Henry Boudet zou zijn aangebracht.

Ben benieuwd of onze forumleden wat meer kunnen vertellen over jouw en mijn foto's van dit soort gevelstenen

Kan hier nog deze zojuist gevonden web-link aan toevoegen:

Quillan Symbool
Rolling.Bill

Hoi, Seshat,

Nog een Sheelag na gig; deze zit in het koor van Chartres.

Click to view attachment
Seshat
Superinteressante verzameling!

Je hebt de hele oude kerken met "heidense" afbeeldingen.
Maar klaarblijkelijk is dat ten tijde van de gothiek gewoon overgenomen.

Ik kwam dergelijke afbeeldingen ook vaak tegen op de tocht naar Santiago de Compostella.
Helaas - en zo vergaat het me meestal - dringt het belang ervan dan pas door als je weer thuis bent.
Nou ja, moet je de tocht nog een keer maken, denk ik dan. (Morgen vertrekken???! Yesssssss!)

Misschien dat de Sheelas afbeeldingen zijn van moeder aarde, voorgangers van al "onze" Maria's.
Bedoeld om het gebouw te beschermen, of misschien wel de stad...

En dan heb je dus ook de jaartallen en de bijna abstracte figuren, zoals de driehoek in Quillan, en de tekens op de kerk van Saunière...
Rolling.Bill
QUOTE (Seshat @ Feb 3 2013, 10:52 PM) *
Superinteressante verzameling!

Je hebt de hele oude kerken met "heidense" afbeeldingen.
Maar klaarblijkelijk is dat ten tijde van de gothiek gewoon overgenomen.

Ik kwam dergelijke afbeeldingen ook vaak tegen op de tocht naar Santiago de Compostella.
Helaas - en zo vergaat het me meestal - dringt het belang ervan dan pas door als je weer thuis bent.
Nou ja, moet je de tocht nog een keer maken, denk ik dan. (Morgen vertrekken???! Yesssssss!)

Misschien dat de Sheelas afbeeldingen zijn van moeder aarde, voorgangers van al "onze" Maria's.
Bedoeld om het gebouw te beschermen, of misschien wel de stad...

En dan heb je dus ook de jaartallen en de bijna abstracte figuren, zoals de driehoek in Quillan, en de tekens op de kerk van Saunière...

Hi, Seshat,

Vaak zijn het de zwarte madonnas die een restant/herinnering zijn van een moeder-aarde-cultuur.
Chartre is een mooi voorbeeld.
De Sheelag staat daar recht tegen over de kapel van de zwarte madonna.

Wat de betekenis van de "jaartallen", etc betreft: ik ben het boek van Daniel Duges (" Entre la rose et l'equerre") aan het herlezen waarin hij uitgebreid ingaat op de symboliek van de vrijmetselaren en welke relatie er met kerken zoals de MM in RLC kan zijn.

Het symbool op de kerk van Quillan is namelijk ook een tempeliers/masoniek symbool.

Bottom line van alle kerkelijke symboliek is, zoals we al vaker zagen, dat er een oppervlakkige symboliek is welke "iedereen" ziet en een tweede laag voor de "ingewijdenen" en laat dat laatste (sacerdotibus) nu de naam van dit forum zijn. biggrin.gif

Zodra ik het boek uit heb, ben ik voornemens er in een topic commentaar op te vragen.
Rolling.Bill
QUOTE (Seshat @ Nov 5 2008, 08:04 PM) *

Lijkt me niet.

Hoi, Seshat,

Zoals beloofd nog even in de literatuur gedoken.

Bijgaand een paar pagina's van Daniel Duges, waarin hij de symboliek uit de doeken doet:

Click to view attachment

In principio komt het er op neer dat die "jaartallen" in een cartouche duiden op masonieke tempels/organisaties.

De 6 moet je lezen als G; de 7 moet je lezen als aleph, oftewel "de poort".

Het gehele boek van Daniel Duges " Entre la rose et l'equerre" is gewijd aan de masonieke symboliek van kerken.

Overigens vertelt hij ook van de kerk van Brellac, waarin zo rond de tijd van Sauniere ook een pastoor actief is geweest die zowat de halve kerk (en ook voor zeer veel geld) verbouwde; dus net zoals Sauniere heeft gedaan.

Ik ben in de kerk geweest en kan Duges' thesis bevestigen dat in die kerk veel masonieke symbolen te zien zijn; net als in RLC overigens.

Click to view attachment

Bijgaand de foto van het masonieke symbool op het altaar van Brellac.

Groeten
nadin
Hallo Bill

Bijgaand de foto van het masonieke symbool op het altaar van Brellac.

Je wil zeggen de vogel ?
Is geen masoniek symbool , maar Al-Chemistis en Rozenkruisers symbool.
Dus iets ouder dan masonieke.

Voor TB

Ik ga ervan uit dat die steen daar door Saunière is geplaatst. Er staat hetzelfde jaartal als op de "Missionzuil".

Kijk eens goed TB !!!!

Staat niet 1891 , denk eens na , zal u op een spoor zetten
zie foto;

http://www.andrzejstruski.com/uploads/image/8(16).jpg

Wat zie je ? staat niet 1891 , is al 50 jaar dat iedereen fout maakt.
moet je zo lezen

Mission
1:91 (zoals bijbel vers)

Er staat geen 8 maar een :
Zoals in de bijbel 1:91

Als we deze dan omdraaien hoe de zuil moet zijn , komen we op

NOISSIW
16:1

Nois staat voor het woord Ken (dus zoals iemand kennen)
SIW 16:1

NOIS.SIW

Wie kennen we dan ? wink.gif

groetjes Nad.
Rolling.Bill
QUOTE (nadin @ Feb 6 2013, 03:04 AM) *
Hallo Bill

Je wil zeggen de vogel ?
Is geen masoniek symbool , maar Al-Chemistis en Rozenkruisers symbool.
Dus iets ouder dan masonieke.

Voor TB

Kijk eens goed TB !!!!

zie foto;

moet je zo lezen

Mission

NOISSIW

NOIS.SIW

groetjes Nad.

Hoi, Nadine,

Ge maakt het wel spannend zo.
Ben benieuwd waar je op doelt.

Groeten
TB
Eigenlijk zegt het IC:I (maar dan omgekeerd). Ik ken geen bijbelboek met de afkorting SIW, kan je me daarmee helpen?
Georges
QUOTE(nadin @ Feb 6 2013, 01:04 AM) *
Kijk eens goed TB !!!!

zie foto;

moet je zo lezen

Mission

NOISSIW

NOIS.SIW

groetjes Nad.

Hey Nad,

ja ik heb dit ook reeds enkele jaren gedacht dat die 8 een dubbel punt was of zo iets want de 2 oo raken elkaar niet...maar ik dacht dat het wel mijn verbeelding was...
het spiegelen was ook een mogelijkheid maar ik vermoedde dat het iets met SION te maken had...ik wist dus niet dat Nois = ken maar wat is dan die SIW en 16:1??
Georges
QUOTE(Georges @ Feb 6 2013, 06:44 PM) *
Hey Nad,

ja ik heb dit ook reeds enkele jaren gedacht dat die 8 een dubbel punt was of zo iets want de 2 oo raken elkaar niet...maar ik dacht dat het wel mijn verbeelding was...
het spiegelen was ook een mogelijkheid maar ik vermoedde dat het iets met SION te maken had...ik wist dus niet dat Nois = ken maar wat is dan die SIW en 16:1??

Hallo Nadin,

waarschijnlijk heb je dit berichtje nog niet opgemerkt. Vandaar nog eens mijn reply...
Georges
Click to view attachment

Deze heb ik genomen in RLC...
Kan er iemand hier iets van maken?

Ik zie er Eferrezir in of Efe+rezir of Eferruzir...
Iemand?

Berkana
Wat verder eraf gaan staan, dan lijkt het eerste woord vrij duidelijk " Pierre"

Tweede woord is niet zo duidelijk, 21r....zir
Moeilijk maar "zir" zou kunnen, afkorting van zircon dan zou "pierre zircon" om edelsteen gaan maar op deze plaats?

De roestige spijkers waarmee het gekrast is liggen nog op de steen biggrin_mini2.gif
Georges
Inderdaad Berkana,

nu zie ik het ook!

Dan heb ik nog ééntje...ergens zou het volgende(zie foto) in RLC te bezichtigen zijn (volgens Y.Lierre)? Het wordt volgens hem "araignée" genoemd..
Waar bevindt zich dit en wat is de eventuele betekenis ?
Click to view attachment
Berkana
Die is interessant Georges, de letters stammen van de zgn. "spinnesteen" en die zou zich ergens in het chateau Hautpoul bevinden!
Verder is er weinig over bekend, de letters "IZS" stonden ook op de Fatin kaart, in dit topic had Tante Betje er ook nog wat info over.......KLIK
Georges
Bedankt voor de tip Berkana! Inderdaad interessant, maar waarom noemt men dit de 'spinnesteen'? Vanwege 'A Rennes'= araignée?? Te vinden in Rennes?

P.S. Ik snuister nog wat verder... ;-)

G
Berkana
Het laatste teken wat ook voorkomt op de zgn. Fatin kaart....

Lijkt erg veel op een tempelierssymbool......

Dan zouden we bij de spinnesteen linksaf moeten gaan!

mvlk
berkana, waar vind je die symbolen?
Georges
QUOTE(mvlk @ Oct 26 2013, 09:53 AM) *
berkana, waar vind je die symbolen?

Ook wel benieuwd...
By the way...die Fatin...heeft iemand deze persoon reeds aangesproken? Waar woont hij eigenlijk..? ik heb me laten wijsmaken dat hij in dat huisje rechts van het kasteel woont ( waar die snuisterijtjes uitgestald zijn) klopt dit?
Berkana
Komt uit zeer interessante literatuur biggrin_mini2.gif

Een oude bekende, Henri de Lens maar dan het boek "Tresor enfouis de France" zitten echt mooie tussen, deze doet mij toch sterk denken aan die symbolen naast Laval Dieu op de LVLC kaart!.......

Mvlk zou jij voor mij het onderste stukje in hoofdlijnen willen vertalen? (dat van de revolution, pretres, signes en de caches).....

Elders in het boek legt hij uit dat de "Grote Beer" in het Gaulois "ARTOS" genoemd wordt.
Dat vind ik dan weer erg dicht bij "ROTAS" in de buurt komen, en dat doet de Grote Beer eigenlijk ook!
Het boek kon ik zo als PDF van het internet plukken.

mvlk
Als, bijvoorbeeld, je een A vindt die sterk gegraveerd is op een schouw (zie woordenboek voor andere betekenissen van cheminee, ook stickx heeft het over narins), druk er dan hard op, draai en waarschijnlijk zal een cache opengaan. Tijdens de revolutie verdwenen heel wat priesters zo van de aardbodem.
Kijk met veel zorg (zorgvuldig): de tekens zijn gemaskeerd met mastic (zo'n bouwspul om dingen vast te zetten of op te vullen), andere zijn gemaskeerd door overgroeiende klimop, lichen-schimmels, stof. de steen is beschadigd.
In de feodale tijd wist men uit ervaring dat een kasteel, een klooster zou aangevallen worden en na overgenomen te zijn eerst leeggeroofd en daarna vernietigd. Er waren te veel dergelijke voorvallen geweest om te negeren dat het met de grond gelijk gemaakt zou worden. (komt nu vast iets met de cache die een tunnel wordt:-) )
Berkana
Bedankt Mvlk good_mini.gif

Een echte letter "A" dus, of het zou om een soort passer/winkelhaak symbool kunnen gaan.
mvlk
ja, letter A. Ooit gelezenwat de oorsprong was, maar vergeten. Op internet te vinden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.